fbpx

Jeśli się nią dzielisz, to się mnoży, a odłożona na później znika. Jeśli jej brakuje, to najprostsze zadania mogą być trudne do zrobienia. Największe marzenia oddalają się bezpowrotnie. Jeśli masz jej pod dostatkiem, możesz tak nagiąć czas, że ciągu dnia zrobisz niemal tyle, co w tydzień. I przy tym dobrze się bawisz. Mowa o energii życiowej. I ta energia, podobnie jak na przykład kinetyczna, nie bierze się znikąd. Skąd się ona bierze?

Zapraszam Cię w podróż, podczas której będziemy szukać źródeł naszej sprawczości. Codziennie na moim fanpage będę publikować post, którym opiszę rodzaj energii i podam kilka wartościowych wskazówek, dzięki którym poprawisz własne samopoczucie.

Energia duchowa

Dzięki niej możesz odnaleźć siebie. Możesz na chwilę zwolnić i zrozumieć, że wypełniony w każdej linijce kalendarz nie zawsze jest sprzymierzeńcem. Dzięki energii duchowej zrozumiesz, że nie wszystko zależy od ciebie i że w życiu nic się nie dzieje bez powodu. To właśnie duchowość wysyła nas w podróż, chyba jedną z ważniejszych w życiu. W jakim celu?

Poszukiwanie siebie w sobie. Dodam, że duchowość to nie tylko religijność. To może być medytacja, kontakt z przyrodą, wyprawa w góry, czy motocyklowy Mindfulness — jak dla mnie.

Zastanów się:

  1. Czy wiesz, jaki jest twój nadrzędny cel?
  2. Kogo prosisz o pomoc, gdy szukasz wsparcia w codziennych troskach?
  3. Jak często robisz rytuały, które łączą cię z twoją energią duchową?
  4. Jak dbasz o rozwój swojej energii duchowej?
  5. Ile czasu dziennie przeznaczasz na to, żeby udać się do źródeł swojej duchowości?

Mój sposób na duchowość:

Zaczynam dzień od medytacji wdzięczności. 3-5 min podczas porannej toalety. Dziękuję za to, co mam, za zdrowie i za dobro, które mnie otacza. Dziękuję za wszystkie możliwości, które są wokół mnie. W wolnej chwili myślę o pasji, o marzeniach, myślę o wielkich rzeczach…

Znajduję czas na to, żeby usiąść i zastanowić się nad tym, co jeszcze mogę zrobić, żeby pewnie iść w kierunku realizacji mojego nadrzędnego celu. Skupiam się na oddechu. Kiedy siadam do posiłku, nie mam przy sobie telefonu. Są spacery, na których idę trochę wolniej i uważnie obserwuje otaczający mnie świat. To mnie bardzo odpręża i relaksuje. Dbam o krótką chwilę dla siebie.

Nie daj się wciągnąć w wir odpowiedzialności za wszystko, co złe na tym świecie. Dbaj o siebie i o czas, w którym możesz doświadczyć spokoju, w którym, chociaż na chwilę zamkniesz oczy i skupisz się na oddechu. Naprawdę wystarczy chwila. Co Ty robisz dla siebie?

Energia emocjonalna

Dzięki niej dbasz o swoje relacje. Nie tylko z drugą osobą, dbasz również o relacje z samym sobą. To ona wpływa na jakość związku, na jakość pracy, jak również na to, jak się czujesz we własnym ciele. Ty sam.

Poszukaj odpowiedzi na pytania:

  1. Jak się czujesz sam ze sobą?
  2. Jak dużo czasu spędzasz z przyjaciółmi, partnerem, rodziną? Czy Ci to wystarcza?
  3. Jaka jest jakość twoich relacji?
  4. Jakie osoby otaczają cię w ciągu dnia?
  5. Czy i jak wyrażasz swoje emocje?

Zastanów się i znajdź trzy obszary, o które zaczniesz dbać już dziś.

Mój sposób na energię emocjonalną

Wyrażam emocje, kiedy tylko chcę. Nauczyłem się nimi zarządzać i tak nimi kieruję, żeby mi sprzyjały w każdym możliwym momencie.

Dbam o to, żeby moje nastawienie i odczucia były pozytywne, jednak nie zawsze to jest możliwe.

Poświęcam uwagę swoim przyjaciołom i najbliższym. Wiem, jak ważna jest grupa wsparcia i jaką moc mają relacje oparte na wzajemnym szacunku i życzliwości.

Co więcej, mogę doświadczyć takiego wsparcia, kiedy rozwijam swoje możliwości i kiedy spełniam swoją pasję — motocyklizm. Dodatkowo osobiście udzielam wsparcia. Dbam o relacje nie tylko z innymi. Są chwile, kiedy skupiam się na sobie i to nie wynika z egoizmu, czy narcyzmu. To są właśnie momenty, w których układam swoje odczucia.

A Ty co czujesz, kiedy w grę wchodzą emocje?

Energia umysłowa

Czy byłeś kiedyś w stanie Flow? A może nie wiesz, co to jest? Stan Flow to stan, w którym tracisz poczucie czasu, nie zwracasz uwagi na otoczenie, a to, co robisz, przychodzi ci z niepowtarzalną łatwością i sprawia ogromną radość. Po prostu robisz to, co kochasz. Stanu flow najczęściej doznajemy w pracy i tu pytanie, czy w Twojej pracy tracisz poczucie czasu?

Zastanów się nad pytaniami:

  1. W jakim stopniu zaspokajasz swoje zainteresowania, pasje i ambicje?
  2. Czy w swojej pracy wykorzystujesz swój talent?
  3. Czy poza pracą robisz coś, żeby rozwijać swoje osobiste możliwości?
  4. Czy wyznaczysz sobie cele w życiu prywatnym i zawodowym?
  5. Czy blokują cię jakieś sprawy z przeszłości, które zakłócają twój rytm życia?

Ten zestaw pytań przyniesie ci odpowiedzi w bardzo ważnym obszarze twojego życia. Przecież w pracy spędzasz 1/3 swojego dnia.

Mój sposób na energię umysłową:

Codziennie czytam lub słucham interesujących i inspirujących mnie rzeczy. Rozwijam obszary moich zainteresowań z największą ciekawością. Dbam o swoje talenty i w pełni wykorzystuje je w rozwoju osobistych możliwości oraz w pasji.

Pamiętam sesję, podczas której klient odnalazł swoją własną drogę do zawodowego spełnienia, to było Mega i to oznacza, że można poczuć moc treningu mentelnego nie tylko w sporcie, nie tylko w biznesie… w życiu prywatnym również !!!

To właśnie czuję, kiedy przygotowuję kolejne szkolenie, czy wystąpienie. Wiem, że nic mnie nie zatrzyma przed przekazaniem wartości dla innych !!

Czy Ty czujesz to w pracy?

Energia fizyczna

To dzięki niej masz siłę do działania. To dzięki niej każdego dnia wstajesz do pracy, wykonujesz codzienne obowiązki.

To dzięki niej mózg otrzymuje to, co jest najbardziej dla niego potrzebne.

Jednak energia fizyczna jest najczęściej przesadnie używana. Czy nie jest tak, że zrezygnujesz ze snu po to, żeby nadgonić swoje obowiązki, a następnego ranka zaczniesz dzień od kawy i przed południem poprawisz energetykiem i czymś słodkim?

Zastanów się:

  1. Czy odpowiednio dbasz o aktywność fizyczną?
  2. Czy odpoczywasz aktywnie, czy biernie?
  3. Czy ilość twojego snu jest dla ciebie wystarczająca?
  4. Czy pracujesz w miejscu, gdzie jest porządek, czy bałagan?
  5. Czy twoje menu jest odżywcze?

Odpowiedz na te pytania i wybierz od razu trzy rzeczy, które chcesz poprawić.

Mój sposób na energię fizyczną jest taki:

Śpię ok. 7,5 h, to dla mnie optymalny czas. Systematycznie chodzę na basen, saunę i skaczę na skakance ok. 3 × 5-7 min. Chodzę na spacery w szybkim tempie. Poza zimą uprawiam górskie wyprawy, rowerowe wycieczki i ukochany motocyklizm. Gram w piłkę nożną, na hali lub na orliku. Odżywiam się, minimalizując cukier i fast foody, nie pije kawy i energetyków. Zamiast tego Yerba Mate.

Jak mogę, to stosuje Power Nap (to trwająca ok. 20-25 min drzemka w ciągu dnia).

Do tego codziennie piję butelkę wody mineralnej i zjadam dwa owoce.

Jakie ty masz sposoby na budowanie energii fizycznej?

Co czujesz, kiedy ją naładujesz?