fbpx

Inteligencja emocjonalna

W przededniu Dnia Kobiet miałam przyjemność przeprowadzić warsztat na temat inteligencji emocjonalnej dla uczestniczek Klub Kobiet Mówiących Na Głos, który działa nieprzerwanie od ponad 2 lat. Rok temu z okazji Dnia Kobiet wystąpił ze swoim wykładem Jakub B. Bączek. Gdyby ktoś rok temu powiedział mi, że za rok wystąpię w tym samym miejscu, co Jakub — powiedziałabym: prędzej mi na ręku kaktus wyrośnie 🙂

Jednak przez ostatni rok zmieniło się wiele. Ukończenie Akademii Trenerów Mentalnych pozwoliło mi zdobyć nowy zawód przyszłości i uwierzyć, że mogę dać wartość i szkolić z zakresu siły mentalnej i innych kompetencji miękkich.

Truizmem

jest to, że emocje, które wyrywają się spod kontroli, mogą z mądrego zrobić głupiego. Zanim pomyśli głowa, emocje pojawią się pierwsze. Niekompetencja emocjonalna może być powodem tego, że człowiek w danej chwili nie może dysponować wszystkimi swoimi zdolnościami.

To pokazuje, jak kompetencje miękkie związane z rozwojem inteligencji emocjonalnej mogą przydać się menadżerom w ich pracy. Liderzy na co dzień stają przed wieloma wyzwaniami, jednak — jak każdy człowiek — mają tendencję do podążania utartymi schematami działań, zachowań, ocen. Im więcej emocji w działaniu, tym mniej racjonalnego wyboru.

Emocje

Towarzyszą nam codziennie. Jednak mało uwagi im poświęcamy, tak mało o nich wiemy. Umysł emocjonalny stanowi drugą połówkę, istotne uzupełnienie naszego umysłu racjonalnego. Niektórzy mówią nawet, że: „EQ is a new IQ”

Bez niej nie damy rady wykorzystać pełni swojego potencjału inteligencji racjonalnej. Według Wikipedii Inteligencja emocjonalna inaczej EQ (ang. emotional quotient, EQ; emotional intelligence, EI) – kompetencje osobiste człowieka w rozumieniu zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób, jak też zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób.

Według Daniela Golemana, który napisał świetną książkę pt. „Inteligencja emocjonalna w praktyce”, składa się ona z kompetencji osobistych i relacyjnych. Te osobiste skupiają się wokół samoświadomości, samoregulacji (rozumianej jako umiejętności panowania nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami) i motywacji. Kompetencje relacyjne to nic innego jak empatia i umiejętności społeczne.

Kiedy zdasz sobie sprawę, z tego, jak ważna jest inteligencja emocjonalna, będziesz w stanie przejść przez pierwszy etap jej rozwoju: samoświadomość.

Świetnym ćwiczeniem jest stawianie sobie wyzwań w sferach, których do tej pory nie dotykaliśmy. Wychodzenie ze swojej strefy komfortu ma tutaj dużo do roboty. Pozwala nam objąć całe spektrum zagadnień zw. z samoświadomością ponieważ pogłębia znajomość siebie, właściwą samoocenę, pewność siebie i uważność emocjonalną.

Kto się odważy?

W podsumowaniu spytam Cię: odważysz się stanąć przed wyzwaniem zrobienia czegoś spoza strefy komfortu? Obserwowanie swoich stanów emocjonalnych i sposobu myślenia daje dystans do siebie. Możesz wtedy dowiedzieć się o sobie czegoś, czego do tej pory nie wiedziałaś/-łeś. Przekroczyć granice.